top of page
  • Writer's pictureVOLGHAN Hosseini

ماشین آلات انتقال دهنده (الواتور، اسکروکانوایر، اُگر)

انتقال دهنده ها شامل انواع الواتور (بالابر قاشقی)، اسکروکانوایر (مارپیچ نعلی) و اُگر (مارپیچ) می شود. الواتورها با ارتفاع ۳۰ متر و از تسمه های ۵ لایه تا ۸ لایه و قاشق های پرسی از ورق ۲ میلیمتر تا ۱ میلیمتر و تفلون با ابعاد مختلف در سایزهای ۵۰۰ میلیمتر تا ۲۰۰ میلیمتر. اسکرو (نعلی) در ابعاد مختلف تا طول ۲۵ متر با بدنه نعلی شکل از ورق ۲ میلیمتر تا ۶ میلیمتر و پره از ورق ۲ میلیمتر تا ۱۲ میلیمتر و لوله در قطرها و ضخامت های مختلف در سایزهای ۲۰۰ ۲۵۰ ۳۰۰ ۴۰۰ ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر. اُگر (مارپیچ) در اندازه تا ۱۲ متر و سایزهای مختلف از ۴۰۰ میلیمتر تا ۶۰ میلیمتر. انتقال دهنده ها در انواع مختلف که با توجه به نوع مواد و محل استقرار دستگاه مشخص میشوند درابعاد و ظرفیتهای مناسب به صورت  نوارنقاله ، بالابر و مارپیچ طراحی و ساخته میشوند. این دستگاه ها در سیستم‌های انتقال و ذخیره سازی مواد در صنعت بکار میروند و دامنه کاربرد آنها از صنایع کوچک تا صنایع بزرگی همچون فولاد ، پتروشیمی، صنایع دارویی و غذایی گسترده شده است.

نوار نقاله (Conveyor Belt)

با استفاده از مکانیزم لاستیک انعطاف پذیر ، رولرهای زاویه دار و کشش مناسب توسط غلطکها، تسمه در طول بصورت مقعر درآمده و مواد داخل آن از مبدا بارگیری و در مقصد تخلیه میگردند. نوع لوله ای (pipe) این دستگاه به صورتی ساخته میشود که نوار لاستیکی در آن به تدریج به شکل لوله درمی آید و این قابلیت را دارد که به صورت افقی و منحنی مسیر را طی کند. از مزایای این نوع نوار نقاله ها میتوان به انتقال مواد در مسیر های طولانی،قابلیت دادن شیب بیشتر در نصب نوار ،محافظت از مواد در مقابل شرایط محیطی و محافظت از محیط در مقابل انتشار مواد اشاره کرد .( به طور مثال در جایی که گرد و غبار ناشی از انتقال مواد برای محیط زیست مشکل ایجاد میکند،ما میتوانیم از این تکنیک استفاده کنیم ).

دستگاه بالابر (Bucket Elevator)

این دستگاه با داشتن قاشقکهایی که بسته به ظرفیت و نوع مواد بر روی زنجیر یا تسمه برزنتی متصل است میتواند مواد را به صورت عمودی از سطح A به سطح B برساند. کاربرد ساده و بی دردسر را میتوان از مزایای این نوع انتقال دهنده ها دانست .

نقاله های حلزونی یا مارپیچ (Screw Conveyor)

نقاله های حلزونی یا اسکرو کانوایر ها که به عنوان نقاله های مارپیچی نیز شناخته می شوند. این نوع انتقال دهنده مجهز به یک عدد مارپیچ فلزی می باشد که حول یک محور افقی در کلاف بدنه قلاف گردیده میباشد. این دستگاه در دو نوع لوله ای و U ساخته میشود. بیشتر انتقال دهنده ها از نوع مارپیچی هستند که براحتی مواد را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا می کنند. این وسیله مسئول جابجا کردن مواد خشک تا سنگین هستند. برای تعیین ظرفیت آن باید قطر مارپیچ، سرعت و محل بارگیری تعیین شود. یک مارپیچ بطور افقی برای انتقال  مواد در انتقال دهنده یا فیدر است اما یک مارپیچ شیب دار برای انتقال و بلند کردن مواد و سپس تخلیه آن طراحی می شود. سرعت مارپیچ نیز قابل پیش بینی است. مارپیچ شیب دار نباید هرگز تکیه گاه داخلی داشته باشد چون مانعی برای جریان خوراک ایجاد می کند (خوراک باید جریانی رو به بالا و عمود داشته باشد بنابراین شیب مسئله بسیار مهمی است).


دستگاه الواتور (بالابر قاشقی)

دستگاه الواتور (بالابر قاشقی)



دستگاه اُگر یا مارپیچ انتقال دهنده

دستگاه اُگر یا مارپیچ انتقال دهنده



نوار نقاله

نوار نقاله


0 views0 comments
Subscribe to Our Newsletter

Thanks for submitting!

bottom of page