top of page
  • Writer's pictureVOLGHAN Hosseini

مازنی: خانه احزاب نماد قانون گرایی و مشارکت ملی است

نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی: خانه احزاب و مجموعه احزاب و تشکل های سیاسی در حقیقت نماد قانون گرایی و نماد مشارکت ملی و دموکراسی و مردم سالاری دینی هستند.

«احمد مازنی» در همایش فصلی خانه احزاب که در محل وزارت کشور و با محوریت موضوع نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: خانه احزاب و مجموعه احزاب و تشکل های سیاسی در حقیقت نماد قانونگرایی و نماد مشارکت ملی و دمکراسی و مردمسالاری دینی هستند.

مازنی با اشاره به احزاب و انتخابات در کشور افزود: اولین مساله ای که درباره این عنوان می شود مطرح کرد که در زنجیره دموکراسی حزب اگر نگوییم مهمترین، حداقل می توانیم بگوییم یکی از مهمترین حلقه های زنجیره های دموکراسی است.

وی ادامه داد: قانون اساسی ما بین اسلام به عنوان مکتب و ولایت فقیه به عنوان نظام دینی رهبری جامعه و هدایت عالی امت و اصول متعددی که مربوط به حقوق مردم و مشارکت و رای مردم است یک هماهنگی و انسجامی را برقرار کرده است؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی، بزرگان انقلاب و مردم ایران میان مردم‌سالاری و دیانت آشتی برقرار کردند و مردم‌سالاری دینی را در قالب قانون اساسی به عنوان میثاق ملی تعریف کردند.

عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و تجربه ۱۰ دوره انتخابات مجلس، ۱۱ دوره ریاست جمهوری و ۵ دوره شوراها تجربه عملی به ما می گوید که ما ناچار و ناگزیریم که حزب را به معنای واقعی در حلقه دموکراسی و در انتخابات تعریف کرده و جایگاه متناسب با آن را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: برای این که نقش واقعی حزب را مشخص کنیم باید در این راستا قانون انتخابات اصلاح و حزبی و تناسبی شود، تا زمانی که حاکمیت یعنی مجموعه ارکان نظام به ویژه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این جمع‌بندی نرسد که حزب باید یکی از ارکان اصلی مشارکت مردم باشد همچنان شاهد فساد، ناکارآمدی و ضعف‌های مختلفی که در اداره امور کشور داریم، خواهیم داشت؛ به طوری که حتی نقاط مثبت هم دیده نخواهد شد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه احزاب می‌توانند در جهت اصلاح وضع موجود در نظام انتخاباتی عمل کنند به نظر می‌رسد مهمترین کار آن است که چند حزب بزرگ تشکیل شده و در درون آن‌ها فراکسیون‌هایی ایجاد شوند. همچنین ائتلاف جبهه‌ای به رسمیت شناخته شود نه اینکه همچون شرایطی فعلی شاهد تعدد احزاب با اعضای کم باشیم. مازنی خاطرنشان کرد: نخستین قدم برای اصلاح زنجیره دموکراسی ایجاد احزاب قوی و تأثیرگذار است. در مساله انتخابات شاهد قصور احزاب و دولت در لایحه انتخابات هستیم. آنچه مجلس تهیه کرد در رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان دچار مشکل شد. البته که مجلس همچنان روی تحزب و کیفی کردن انتخابات اصرار دارد. وی عنوان کرد: از ابتدای مجلس به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر تنازعات سیاسی از مرز منافع جناحی وارد ضرر به منافع ملی شده است لذا برای حل این مشکل به سمت گفت‌وگوی ملی رفتیم. شورایی خارج مجلس و درون مجلس تشکیل و مجمع گفت‌وگوی ملی راه‌اندازی شد که نخستین خروجی آن پیش‌نویس میثاق‌نامه انتخابات با تأکید بر منافع ملی بود. این نماینده مجلس اضافه کرد: باید در انتخابات آینده مجلس به سمتی رویم که خروجی آن چون سال ۸۸ نباشد. آن زمان می‌توانستیم بهتر عمل کنیم پس باید از گذشته عبرت بگیریم و به این نتیجه برسیم که انتخابات با مشارکت بالا و رقابتی توأم با رعایت اخلاق و قانون‌مداری محور قرار گرفته تا آسیبی به کشور و منافع ملی وارد نشود.

منبع:ایرنا

4 views0 comments
Subscribe to Our Newsletter

Thanks for submitting!

bottom of page